Senaste Ford Ranger Raptor är en kameleont som är grymt bra på det mesta
Efter att ha fått möjligheten att testa senaste Ford Ranger Raptor i Spanien under stenhårda förhållanden. Vi körde i all möjlig terräng från Baja bana till värsta tänkbara eländiga stenhällarna, där off-road monstret briljerade oavsett vilket test den utsattes för.
Så var det dags för en vanlig tur hemma i Sverige
Nya Ford Ranger Raptor är en stor pjäs med hög markfrigång och rejäla däck för off-road terräng. Den höga markfrigången och de stora mjuka däcken ger den bilen en förvånansvärt skön och behaglig gång på vanliga vägar. Absolut är den lite svajigare än vanliga personbilar, men högprofilsdäck ger en klart mjukare gång än dagens populära lågprofilare. Sen kan man tro att det grova mönstret ska yla som vargar i kupén, men så är inte fallet det brummar lite tyst och behagligt bara.
Så hur är då en stor och mäktig off-road pick-up som Ford Ranger Raptor som vardagsbil. Jomen den är riktigt praktisk faktiskt, är lite hög att kliva in i. Men det finns rejäla rails under dörrarna som man kan använda som trappsteg. Väl inne i kupén är det riktigt ombonat med moderna digitala skärmar både mitt fram framför ratten och i mitten där man kan koppla upp sin iPhone (eller Android) och få access till telefonlistor och sin favoritmusik som strömmar ut den utomordentligt bra B&O anläggningen.
Stolarna är klädda i svart läder med röda sömmar och detaljer som även går igen i instrumenteringen, ser sportigt ut och ger ett behagligt intryck med bra kvalité i plast för biltypen. Snyggt och prydligt helt enkelt, inte så diskret dock om man gillar helsvart.
Låt oss komma till pudelns kärna, den nya V6 motorn med bi-turbo som är pärlan i bilen. Förra generationen hade en vridstark diesel-fyra som var fullt funktionell på alla sätt. Men många kände att den var ”under-motoriserad” helt enkelt lite slö för segmentet som gillar stora feta off-road pick-up-bilar. Den nya motorn passar som handen i handsken på den kraftigt uppdaterade Ford Ranger Raptor som i princip är en ny bil. Även den nya grillen i fronten talar sitt tydliga ”flytta på dig” klarspråk. Fet attityd som passar segmentet.
Hur är nya Ford Ranger Raptor att köra
Som sagt är den riktigt bekväm och tyst som inbjuder till bra framfart, lite väl snabb ibland då den döljer sin fart mycket bra. Det finns en smart genväg till sportiga R läget i ratten som växlar från bakhjulsdrift till fyrhjulsdrift och med mer responsiv dynamik i ratt och gas. Man känner tydligt hur fyrhjulsdriften jobbar mekaniskt och det är roligt att gasa på.
Men baksidan med att gasa på med fyrhjulsdrift och sportigt läge är att bränsleförbrukningen drar i väg. Med mitt ”sportiga” körsätt under fyra dagar landade jag på 1,2 liter milen i förbrukning, med mer moderata personer skulle jag gissa man ligger runt litern. Det är priset man får betala att gå från en diesel-fyra till en rapp V6-motor med dubbelturbo, det är bara att välja låg förbrukning eller vass motor.
Ska man satsa på en Ford Ranger Raptor
Absolut tycker jag att man ska ta sig till närmaste Ford-handlare och be att få ta sig en provtur om man är ute efter denna typ av bil, den kommer absolut inte göra dig besviken. Priset på närmare 900 000 kronor kan kännas saftigt för en privatperson, men har man ett företag ingår det i driftskostnaderna och då ska man klart kolla in off-road-monstret.
Som bonus får man dessutom marknadens mest avancerade off-road pick-up som är otroligt potent, tyvärr kommer troligtvis väldigt få köpare kunna sätta den på test och hoppa 10 meter som jag fick möjligheten att göra i Spanien. Men bara vetskapen att den kan kommer troligtvis tillfredsställa många köpare.