Nya Triumph TF 250-E och TF 450-E Enduro
Triumph Motorcycles lanserar nu officiellt sina nya TF 250-E och TF 450-E Enduro – här har du alla detaljer om de helt nya motorcyklarna. De mest efterlängtade nya enduro på marknaden är nu här, Triumph harv äntligen avslöjat detaljerna för de två nya modellerna, 2026 TF 250-E och TF 450-E.

Utvecklade helt av Triumph i samarbete med femfaldige världsmästaren Iván Cervantes och fyrafaldige världsmästaren i enduro Paul Edmondson, TF 250-E och TF 450-E har en helt ny motorplattform, med en ram i aluminium med förstklassiga broms- och fjädringskomponenter kommer att placera dessa nya modeller i frontlinjen.

Du får kylfläkt, sexväxlad växellåda Athenamappning, 8,3 liters tank, KYB-fjädring, Brembo-bromsar med skivor från Galfer bara det bästa är bra nog för Nya Triumph TF 250-E och TF 450-E Enduro.

TF 450-E 450 motor är en vass version från Triumph i en värld där trenden går mot mindre och lättare motorer. man lovar ”en linjär kraftkurva, jämn acceleration, högre vridmoment i låg- och mellanregister, jämn, smidig kraftleverans och kontrollerbar, ansluten motorkaraktär säkerställer att förare kan känna cykelns kraft och överföra den till marken.”
Den nya 250 enduromotorn utlovas vara ”den mest kraftfulla motorn i sin klass, som levererar hanterbar kraft med bra hanterlig karaktär, perfekt lämpad för tekniska sektioner, snäva enduroutmaningar och idealisk för förare som söker rolig och lättillgänglig prestanda.”
Inga detaljer har ännu publicerats om kraften och vridmomentet från 450 modellen men 250 modellen ska leverera 42PS/41HP/effekt och 27,8Nm/20ft-lb vridmoment, med ”en bred effektkurva och stark botten” som varvar upp till 12 800 RPM.

Enduro skiljer sig från MX modellerna
Båda drivlinorna har utvecklats för att ha mer tröghet än motocrossmotorn, säger Triumph, vilket ger en stabilare, lättanvänd kraftleverans för enduroförhållanden. Båda har sexväxlade växellådor matchade till en Exedy racingkoppling, bränsleinsprutning och Athena tändsystem, Dellorto 44 mm gasspjällshus ger ett luftbypasssystem för kallstarter och ett manuellt justerbart tomgångsvarvtal. Andra detaljer på insidan inkluderar Del West titanventiler och en smidd König aluminiumkolvar.

Triumph säger att TF 450-E också har Diamond Like Carbon (DLC) beläggningar på kolvstiftet och vipporna, vilket förbättrar hållbarheten och minskar friktionen. De vätskekylda motorerna kommer med extra fläktar som standard och verktygsfri åtkomst och borttagning av Twin-air luftfiltret.

Athena Management System – två olika mappar
Triumph och Athena har tillsammans utvecklat motorsystemet för TF250-E och TF450-E som har helt skräddarsydd mjukvara, speciellt skräddarsydda av Triumph och Athena för att förbättra prestanda och tillförlitlighet.

Fjädring från KYB
De fullt justerbara KYB 48 mm gaffeln och bakfjädring är anpassade för enduro. De är 10 mm lägre än Triumphs motocrossmodeller med andra inställningar för en bättre balans mellan hantering i skog med lättare kurvtagning.

Brembo, Galfer, Michelin bästa toppmärken…
Fler premiumkomponenter ingår som standard som bromsar från Brembo, Galfers skivor med 260 mm främre bromsskiva och 220 mm bakre bromsskiva, Brembo dubbla 24 mm kolv flytande främre bromsok, en enkel 26 mm kolv flytande bakre bromsok.

Båda modellerna är utrustade med Michelin Enduro 2-däck, D.I.D DirtStar 7000-seriens aluminiumfälgar, med en svart anodiserad finish och Triumph-designade lättviktsgjutna och bearbetade aluminiumnav fullbordar utseendet.

Pro Taper ACF Carbon Core-styre med justerbara fästen gör det möjligt för förare att anpassa geometrin och känslan med ODI handtag.
