Om MotorWorld
MotorWorld.se är en helt ny Svensk sajt som kommer att skriva och rapportera om alla typer av nyheter inom motor. Det kommer att vara en naturlig plats för dem som är motorintresserade, men även ett ställe för dem som bara vill hålla sig uppdaterade om vad som händer ute i motorvärlden.
Helt enkelt en ny motorsajt för alla, inte för brett inte för nischat. Det skall handla om kärleken till motorer i alla dess former, från en liten gullig Fiat 500 till en Dodge med en svulstig V8 motor.
”Jag har sett att det saknas en given mötesplats för motorintresserade i Sverige. Idag lägger alla upp sina profiler på Facebook men tyvärr är det svårt att nå fram då det postas så otroligt många inlägg varje dag, det är bara några få procent av inläggen som når fram på grund av algoritmerna”
Vi vill utmana svensk motorpress på nätet och lyfta debatten från tråkiga nyheter som storleken i kombiutrymmet eller lista förändringar mellan nya och utgående bil- eller motorcykelmodeller. MotorWorld.se kommer istället att skriva om glädjen och kärleken till alla typer av fordon allt från MC, Bil, Race, Chopper, Hot Rods och hemmabyggen. Målet är bryta normen att bara skriva om en typ av fordon. Vi tror att de som är intresserade av Ferrari och Maserati även kan vara intresserade av Ducati och Aprilia. Likaså är det med dem som gillar amerikanska bilar troligtvis även har de ett intresse för amerikanska motorcyklar från HD och Indian.
I förlängningen skall de som gillar italienska bilar även kunna få ett bra pastarecept på fredagen med ett vintips, medan alla som älskar amerikanska fordon skall få ett tips på den ultimata hamburgaren och en guide kring olika microbryggerier i USA, men det är en liten väg dit.
I första steget lanserar vi en renodlad nyhetssajt om motorer. Vi kommer efter en tid under 2017 att integrera en community där vi kommer att lyfta in material från användarna in i nyhetsflödet.
I förlängningen skall de som gillar italienska bilar även kunna få ett bra pastarecept på fredagen med ett vintips, medan alla som älskar amerikanska fordon skall få ett tips på den ultimata hamburgaren och en guide kring olika microbryggerier i USA, men det är en liten väg dit.
I första steget lanserar vi en renodlad nyhetssajt om motorer. Vi kommer efter en tid under 2017 att integrera en community där vi kommer att lyfta in material från användarna in i nyhetsflödet.
Målet är att det skall bli den naturliga fräscha mötesplatsen för alla i Sverige där man skall kunna inhämta och dela sitt motorintresse, en kombinerad nyhetssajt med ett socialt nätverk för alla som vill dela med sig av sina senaste motorupplevelser.
”Jag vill förenkla för alla som idag lägger upp bilder och video på Facebook, Instagram, YouTube, sin sajt och så vidare, om man lägger upp sin profil på MotorWorld.se kommer vi att publicera deras inlägg i alla sociala kanaler under deras namn per automatik. Samtidigt bygger alla användare upp sina profiler hos oss som som är en nyhetssajt så att de kan visa upp den för vänner och för sina sponsorer”
Om man ser till Svenska hushåll är Bilen och Motorcykeln ofta den andra eller tredje största investeringen efter bostad och resor. Men tyvärr har ingen gett detta intresse samma kärlek som inrednings- och resesajter. Men det skall det bli ändring på. Vi smyger igång under första halvan av 2017, för att efter sommaren växla upp och under 2018 kommer vi ge full gas.
Man skall kunna mötas på nätet på en och samma plats och visa upp sitt garage, sitt bygge, sina tävlingsresultat eller sina motorresor och samtidigt läsa de senaste nyheterna om coola bilar och motorcyklar. Vi på MotorWorld.se vill vara platsen för alla er som är intresserade att dela med er eller att läsa roliga spännande nyheter om alla typer av motorer.
Hjärnan bakom MotorWorld.se är Peter Mackhé. En 46 årig digitalexpert som ägnar fritiden till sina 5 motorcyklar. Garaget består av en helt ny Aprilia RSV4 RF, två TM 450 SMX tävlingsmotorcyklar och två motocrosscyklar, en Kawasaki en 250F och en Kawasaki 450F.
Jag började köra enduro och har kört ett par enduro SM, efter det växlade jag över till motocross och lyckades bryta tumme, rygg, armbåge, revben, rygg och slutligen båda benen år 2000. Då var det färdigkört inom motocross för ett tag. Men det tog inte stopp där nästa steg var sporthojar en Honda Fireblade som las omkull på Ulvsundavägen så att det bara blev smulor kvar av hojen. Sen växlade jag över till aprilia mille R, en tvåcylindrig 1000 cc maskin, som jag och frun körde runt Scotland på. Men när försäkringspremierna skenade var det dags för en ny utmaning. Efter att ha sett kompisen Ola Eifrem gasa runt i Supermoto SM 2004 i Eskilstuna väcktes ett nytt intresse.
”Hur svårt kan det vara att köra Supermoto SM”
Det visade sig vara riktigt svårt, jag blev varvad inte bara en gång första året utan flera gånger. Men skam den som ger sig, år två kom farten sakteliga och under 2008 kom bästa placeringarna i Finska och Svenska SM serien då jag slutade 8:a i både Finland och Sverige. Tyvärr kommer det lite skador emellan och jag har sedan 2008 lyckats knäcka två ryggkotor och ett nyckelben som har satt grus i maskineriet. Jag försöker komma tillbaka så gott det går, men man är tyvärr ingen ungdom längre och skadorna gör sig påminda både under vardag och träning. Jag har alltid haft full koll på motorer och sett till att ha de vassaste maskinerna när jag skall tävla, då motorintresset alltid har varit grunden till alla timmar på motorbanorna.
Nu vill jag dela med mig och skapa Sveriges bästa och förhoppningsvis största plats för alla med ett brinnande motorintresse.
”Idag kör jag bara för att det är kul när jag hinner och är väl äldsta gubben i elitklassen, man får se hur länge kroppen och intresset håller i sig”
Med MotorWorld.se vill jag ge alla motortokiga i Sverige den platsen som jag har själv har saknat i hela mitt liv, målet är att att bli den bästa motorsajten i Sverige. Det kommer att krävas mycket arbete och till en början kommer all fritid läggas i detta projekt, fram till dess att vi har fått upp trafik så att det bär sig så att jag skall kunna göra detta på heltid 2025.