Eli Tomac vinner årets första WSX i Kanada
FIM World Supercross Championship (WSX) är tillbaka 2024 med säsongens första race i Kanada, Vancouver. Det var storslagen dramatik och hård racing. Här är dina resultat från 2024 års Kanadiska GP WSX…
FIM World Supercross Championship Vancouver
Träning
De fem bästa i lördagens träningspass förblev desamma förutom en förändring – Luke Clout ersatte Rick Ware Racing-teamkamraten Mitchell Oldenburg – den regerande mästaren Ken Roczen fick allt att stämma och satte den snabbaste tiden, två tiondelar snabbare än Eli Tomac som var snabbast under fredagen.
Under passet inträffade en katastrof för Cedric Soubeyras som kraschade och blev utburen på bår. Det visade sig senare att den franska föraren inte kunde köra på grund av skada.
Clout avslutade träningen med tredje snabbaste tid, följd av Fire Power Honda-duon Joey Savatgy och Dean Wilson på fjärde och femte plats.
Kvalificering
Med träningspasset avslutat, ökade pressen för förarna i 450cc-klassen. Det var dags att sätta en snabb varvtid för att bestämma startposition resten av kvällen.
Än en gång var Roczen i storform och var nästan tre tiondelar snabbare än Eli Tomac, som i sin tur var knappt tre tiondelar snabbare än Joey Savatgy. Luke Clout rundade av med fjärde plats, vilket gjorde att de fyra förarna från träningen också gick vidare till SuperPole.
Pos | Förare | Team | Tid |
---|---|---|---|
1 | Ken Roczen | Pipes Motorsports Group | 54.939 |
2 | Eli Tomac | CDR Yamaha | 55.224 |
3 | Joey Savatgy | Fire Power Honda | 55.233 |
4 | Luke Clout | Rick Ware Racing | 55.390 |
SuperPole
De fyra bästa i 450 klassen satsade stenhårt SuperPole, men Roczen dominerade och tog #1 startposition. Eli Tomac placerade sig två tiondelar bakom på andra plats, medan Joey Savatgys gav honom tredje plats före Luke Clout tog fjärde.
Race 1
Vince Friese tog kvällens första 450 holeshot, men Roczen och Tomac låg strax bakom. Friese, som körde defensivt, han höll Roczen bakom sig som tvingades sakta ner för att undvika närkontakt, vilket gav Tomac chansen att glida förbi till andra plats.
Tomac försökte sedan ta sig förbi Friese och han tog sig förbi. Roczen var dock inte redo att ge upp så lätt och klämde sig före de båda förarna för att ta ledningen. Efter halva loppet kom Tomac närmare Roczens, men Roczen tog hem segern före Tomac som var tvåa och Savatgy som kom in på tredje plats.
Race 2
För det andra racet under kvällen tog Tomac holeshot med Dean Wilson på andra plats och Matt Moss på tredje. Den stora överraskningen var Roczen på elfte plats efter en dålig start.
Wilson som hade en bra start kraschade och Savatgy tog sig till andra plats, men han orkade inte hålla emot och föll bak i fältet. Friese och Oldenburg var på andra och tredje plats när Roczen som kört upp sig passerade båda.
Friese och Savatgy krigade vidare om andra platsen, men Oldenburg lurade bakom och en kontakt resulterade i att Friese kraschade. Ett sällsynt misstag från Roczen – som klättrat tillbaka från elfte till andra – gjorde att den regerande mästaren föll tillbaka till elfte plats igen. Tomac vann så småningom med hela 22 sekunder över Savatgy och Nichols.
Race 3
Ett långt 12-varvslopp väntade 450-förarna och initialt såg det ut som om Tomac skulle ta ledningen i kurva 1, men Friese gled då förbi innan Roczen körde om båda. Tomac gjorde processen kort med Friese och säkrade en andra plats.
Aggressiv körning från Friese höll Savatgy tillbaka, men Fire Power Honda-föraren passerade till slut, men han hade förlorat sju sekunder till Tomac och Roczen. Det ledande paret slogs om ledningen, Tomac slutade så småningom som etta före Roczen och Savatgy.
SuperFinal
Tomac tog initiativet med kvällens sista holeshot och lämnade kurva 1 i den första blandade klassen någonsin SuperFinal med både 250 och 450 hojar. Tomac var före Friese och Roczen. Roczen tog sig snabbt förbi över hoppen.
Trots sina ansträngningar kunde Roczen inte ta in Tomacs ledning, som utökade den till hela 16 sekunder. Så stort var hans försprång att han kunde köra de sista halvvarvet och korsa mållinjen med ett punkterat bakdäck. Roczen körde in i mål på andra plats medan Nichols kämpade förbi Friese för att avsluta på tredje.
På det totala ingen tvekan om vem som tog första platsen; Tomac tog segern före Roczen och Savatgy, vilket ger oss spännande titelstrid när WSX åker till Perth.
FIM WORLD SUPERCROSS RESULTS/POINTS: 450 CANADIAN GP
1. Eli Tomac…100
2. Ken Roczen…84
3. Joey Savatgy…79
4. Colt Nichols…74
5. Vince Friese…65
6. Mitchell Oldenburg…61
7. Gregory Aranda…54
8. Matt Moss…52
9. Anthony Bourdon…32
10. Ryan Breece…31
Eli Tomac, CDR Yamaha with Star Racing, said: “It was a fantastic evening of racing. Kenny rode well in the first two races, and we were battling out there. I found my rhythm in the last couple of races, and everything just clicked. The energy from the Vancouver crowd was incredible, and I’m looking forward to the next round in Perth.”