Roush 710 hästars Ford Mustang

Tycker du att en ”vanlig” Ford Mustang GT är för tam – spana in Roush Mustang

Roush uppgraderingen kostar 23 tusen dollar (lite drygt 200 000 svenska kronor) då får en kompressor som levererar mer hästar, fetare ljud och bättre fjädring för att hantera all kraft. Jack Roush var ingenjör hos Ford på motoravdelningen 1964.

Idag trimmar han bilar så som han vill ha dem. Företaget modifierar dagens Ford Mustang med mer effekt och bättre väghållning för att möta kundernas önskemål.

Det nya kittet ”Stage 3” ger din Ford Mustang mer ljud, bättre fjädring och mer effekt. Roush börjar med en Ford Mustang GT och monterar en TVS R2650 kompressor med portade toppar i Fors 5,0-liters V8. Att montera en kompressor på en V8 ger alltid bra resultat, Roush har lyckats krama ut 710bhp och 610lb ft vridmoment. Betydligt häftigare än en standard Mustang GT.

Man har monterat ”coilover” stötdämpare som är justerbara så att du kan anpassa bilen när du kör till och från jobbet under veckorna och när du skall ut på banan under helgen. Roush har monterat 20 aluminiumhjul och bättre däck, Stage 3-bilen klarar över 1G sidogrepp. Det är rejält grepp för den som undrar vad det betyder på ren svenska.

Du har även valfritt ljud. Du har en liten låda dör du kan välja mellan ‘active exhaust’ i olika lägen mellan “a subtle burble till full-blown roar”. Att öppna upp avgassystemet till ”full-blown roar” är kul om man vill ha uppmärksamhet, men inte lika roligt för din omgivning.

Det finns till och med en avgasapp, som möjliggör GPS-riktad ”zonkontroll” som låter dig fixa ljudet via din smartphone.
Karossen är uppdaterad med Stage-3- och Roush logo baktill.

Varje Stage 3-bil levereras med en treårig/5 800 mils garanti och en femårig/ 9 500 mils drivlinjegaranti. Konverteringen kostar 22 925 USD eller ungefär 200 000 kronor – problemet kvarstår dock att skeppa över Mustangen till USA för konvertering, likaså att hantera garantifrågor om det skulle uppstå problem. Bilder – Roush

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

SD vill förbjuda friktionsdäck på sommaren – hänvisar till ökad säkerhet

SD vill utreda förbud mot friktionsdäck på sommaren – med hänvisning till trafiksäkerhet och bromssträcka. Förslaget behandlas just nu i riksdagen.

Nya 2025 Red Bull Romaniacs Adventure Bike – Raceklass

I år kommer Adventurehojar ställa upp i Red Bull Romaniacs Skall bli spännande att se när galningar ställer upp med sina stora bumlingar i elänndig...

Highlights 2025 EnduroGP Portugal Rnd 1

Här har du sammandrag från årets EnduroGP premiär Col specialsektion i början med rejält hopp som förarna fick visa vad de gick för. Det var...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.