Så byter du olja på din MC, motocross, enduro eller supermoto

De flesta tävlingsförare byter ofta olja i sina motorcyklar, men alla är inte så bevandrade i hur man gör. Därför har vi tagit fram en enkel checklista.

Innan du skall göra en service på din motorcykel, se till att tvätta den då det är klart trevligare att meka då. Börja med att varmköra din motorcykel, då flyter oljan och all smuts som den har samlat upp mycket lättare. Det räcker med ca 10 minuter, om du tar det efter körning låt den svalna en stund.

Se till att du har allt du behöver, verkstadshandbok, olja av hög kvalité, oljefilter, spillhink och alla verktyg som krävs för att byta olja på din motorcykel.

Läs igenom verkstadshandboken för att se hur tillverkaren rekommenderar att man skall göra och vilken oljemängd som man skall ha med eller utan byte av oljefilter. På vissa motorcyklar är oljan för motor och växellåda separerad (Aprilia och Honda), vissa tillverkare har flera filter som skall bytas (KTM och Husqvarna).

När du har varmkört din motorcykel och har tagit fram allt du behöver börjar du med att lossa bult där man tappar i oljan, då rinner oljan ur mycket snabbare. Har du najat bultar klipper du bort ståltråd. 

Sedan lossar du bottenplugg så att oljan kan rinna ur, jag brukar samtidigt lossa oljefilter och rengöra lock och alla bultar medan oljan rinner ut.

Jag använder Midlands multispray så att allt blir rent och fortfarande är lite insmorda av olja efter, det går även bra med brake cleaner.

När all olja har runnit ut är det dags att sätt i ett nytt oljefilter som du skall smörja gummipackningarna med antigen fett eller olja och dra dessa små bultar försiktigt med känsla eller momentnyckel. Samma sak med bottenplugg.

Nu är det dags att fylla på olja igen. Jag använder Midland 10-50 raceolja och de har även förnämlig pip som man kan plocka från deras växellådsolja, har du ingen sådan använd en lämplig tratt.

På TM skall man fylla i ca 1,4 liter olja när man bytt filter (1,35 utan). Man kan bara fylla i 1 liter först, sedan måste man starta motorcykeln och låta den gå en minut. Efter det kan man fylla i de sista 0,4 l eller 0,35 l. När du är klar varmkör och kolla oljenivån.

Jag byter olja efter varje tävling eller träning, då har den gått ca 1,5 timmar, då spar jag på motorn då det alltid är frisk olja i motorn. Man kan även hålla koll och förebygga större motorhaverier om man byter olja ofta, då man kan kontrollera olja och magnetplugg för att se om det har hänt något.

Nu när oljan är bytt är det bara att naja all bultar och montera tillbaks hasplåt (i plast) igen.

 

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

DS Automobiles kommer med ny elbil som har upp till 75 mils räckvidd

DS Automobiles lanserar en helt ny elbil den 12 december, med en räckvidd på upp till 75 mil DS Automobiles är redo att möta framtidens...

Allt om att köra på isiga vägar

Tips hur du förbereder dig själv, bilen och din körning inför vintern Förrädiskt väglag När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör...

Officiellt: Jorge Prado kör AMA Supercross och Outdoor för Kawasaki

Den flerfaldiga världsmästaren Jorge Prado flyttar till USA Monster Energy Kawasaki och Monster Energy Pro Circuit Kawasaki förbereder sig för ännu ett spännande säsong 2025....

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.