Sverigedemokraterna vill se ett förbud mot användning av friktionsdäck, även kallade dubbfria vinterdäck, under sommarväglag. I en motion till riksdagen föreslår partiets riksdagsledamöter Mattias Eriksson Falk och Roger Hedlund att regeringen utreder ett sådant förbud i syfte att öka trafiksäkerheten.
”Bromssträckan på friktionsdäck blir längre [på sommarväglag],” skriver motionärerna och menar att väg- och trafiksäkerheten skulle gynnas av en reglering.
Kan påverka många bilägare
Idag är det tillåtet att köra med friktionsdäck året om, något som enligt motionärerna innebär risker när dessa används under sommarförhållanden. De menar att vägegenskaperna försämras, särskilt vid blött eller torrt underlag, och att detta kan förlänga bromssträckan.
Enligt motionen bör en utredning om ett eventuellt förbud inkludera dialog med berörda aktörer inom branschen, samt att allmänheten måste informeras tydligt i god tid innan en eventuell lagändring träder i kraft.
Behandlas av trafikutskottet
Motionen (2024/25:2249) behandlas just nu av trafikutskottet och ingår i betänkandet Trafiksäkerhet (TU14). Ett beslut från riksdagen är planerat att fattas den 4 juni 2025. Nästa steg i ärendehanteringen är beredning den 15 maj.
Det återstår att se om förslaget får gehör bland övriga partier. Liknande frågor har tidigare väckt debatt, då många bilägare uppskattar möjligheten att använda friktionsdäck året runt för bekvämlighetens skull – samtidigt som branschen har lyft säkerhetsrisker vid felaktig användning.
Vad är friktionsdäck?
Friktionsdäck, även kallade dubbfria vinterdäck, är däck som är utvecklade för att ge bra grepp på vintervägar – men utan dubbar. De är vanliga i södra Sverige där vinterväglag inte alltid kräver dubb, och används ofta av bilister som vill slippa byta däck två gånger per år.
Till skillnad från sommardäck är friktionsdäck tillverkade i en mjukare gummiblandning, anpassad för kallt klimat. När dessa används på varma eller våta sommarvägar kan gummit bli för mjukt, vilket leder till längre bromssträcka, sämre väggrepp och snabbare slitage. Det är just dessa egenskaper som motionärerna lyfter fram som ett säkerhetsproblem.
Det är idag lagligt att köra med friktionsdäck året runt, men både Trafikverket och däckbranschen rekommenderar att man byter till sommardäck under sommarhalvåret för att optimera säkerhet och köregenskaper.