Vi testar nummer 104 av limiterad upplaga av 500 producerade MEGANE R.S. TROPHY-R
MEGANE R.S. TROPHY-R har satt rekord runt Tysklands Nürburgring, Belgiens Spa Francorchamps, Australiens Bend Motorsport Park och Japans Suzuka. R.S. Med Trophy-R visar Renault Sport hur man bygger världens snabbaste framhjulsdrivna bil.
Vad har man gjort då?
Man har kapat 130 kilo genom att helt sonika kasta ut baksätet och allt runt bagageutrymmet, istället sitter nu ett lastnät ett stag för 5-punktsbälte och två superlätta Sabelsstolar som inte går att justera mer än fram och bak. Man sitter som i ett skruvstäd.
Vidare är bilen bred och låg med rejäla bromsar från Italienska Brembo stötdämpare från Svenska Öhlins lätta röda hjul skodda med Michelin Pilot sport däck. Motorn är oförändrad med sina 300 hästkrafter, men vikt effektförhållande blir klart mycket bättre med mindre vikt.
Hur är Trophy-R att köra?
Väl bakom ratten fastspänd med fempunktsbälten ute på slingerbulten är der dags för Trophy-R att bekänna färg. När man sitter fastspänd i en racestol känner man sig odödlig (likt när man har tagit på sig skinnställ och kliver på en sporthoj).
Effekten på 300 hästkrafter ger hygglig acceleration och bilen drar bra från 3000-7000 rpm. Men det är på de slingriga vägarna som man imponeras av Renault Sport och hur bra de har lyckats med chassi för att bygga en sjukt snabb bil för bana.
Trophy-R går att köra i princip hur fort som helst i kurvorna (man måste ut på en motorbana för att testa gränsen) vid full acceleration och växling från 2:an till 3:an och 3:an till 4:an ruskar bilen på sig lite så man får hålla i ratten. Men i svängarna och inbromsningarna fullkomligen rinner bilen fram och det går att köra fort – riktigt fort.
Det här är den ultimata bilen för fransoserna som bor på Korsika och har magiska vägar upp och ned för bergen, på en vanlig svensk väg är det svårt att förstå hur snabb nya Trophy-R verkligen är. Alla som gillar att köra bana under helgerna borde spana in denna franska lilla bil, man kommer helt säkert sätta många BMW och Porsche på plats under helgerna om man kan ratta en bil.
Funkar nya Trophy-R till vardags?
Jodå den är faktiskt ganska civiliserad, bullrig men ganska bekväm. Fjädringen är hård och låg och helt perfekt för snabba slingriga vägar, men när man kör över farthinder lite snabbt tar den ett skutt istället för att svälja hindret (ganska kul om man gillar att busköra). Det skallrar lite bakifrån från bälteshållare och stereon har bara högtalare fram helt utan bas (så alla med bakoframvänd keps kommer tyvärr bli besvikna när de rattar in sin senaste Raplåt från Spotify – man ska lyssna på turbofyran).
För vem är då Trophy-R?
Bilen är byggd för alla som gillar hardcore racing och vill skryta med att de har världens snabbaste bil och som roas av att sätta coola BMW och Porsche på plats på bandagarna. Tänk lite som att det är som en RR-sporthoj på fyra hjul, så alla som älskar bandagarna men känner att man vill ta steget till fyra hjul här är en ganska billigt insteg.
Skulle jag köpa en Trophy-R?
Jag är lite ambivalent. Det är fullt med kolfiber fram i huven och den stora diffusorn bak och ett coolt avgassystem från Tjeckiska Akrapovic som smäller som en Grupp-B rallybil vid växlingarna. Helt enkelt den är cool men ändå ganska diskret (ser ut som en Megane med röda hjul och lite dekor på sidorna).
Om det skulle vara min enda bil är jag tveksam, men absolut om hushållet behövde två bilar skulle en Trophy-R fungera att pendla med och ta en skön omväg på väg hem och åka på bandagar under helgerna. Jag skulle noga ta en Alpine A110S istället, den har också två stolar och är vacker som en dröm.