Den nya folkvagnen från Ford
Ford har tagit VW ID4 plattform med en egen Ford kaross och interiör. Så det är ingen stor nyhet med någon ny revolutionerande ny bilmodell. Det är helt enkelt en medelstor elektrisk crossover, i det populäraste stenhårda segmentet och storleksklassen där ALLA slåss om bilköparna.
Den stora frågan är om Ford Explorer känns bättre än VW ID4?
Hmm ja det är svårt att sätta fingret på. Det var länge sedan jag testade VW ID4 när den kom och det var vissa saker som jag inte gillade, bland annat interiör och panel. Här har Ford städat upp till det bättre tycker jag, interiören känns på något sätt mer rätt i en EV med den massiva stående skärmen i mitten som har blivit ett slags ID för elbilar. Sedan har vi hur bilen ser ut, och ja Ford Explorer har lyckats bättre med designen exteriört också. Så om vi ska gå på ren design så är det 1-0 till Ford.
Min öppningsreplik var kanske lite orättvis att direkt börja jämföra nya Ford Explorer med VW ID4 ”bara” för. att de delar samma plattform och detta är den första bilen som kommer ut i samarbetet mellan VW och Ford.
Explorer är mer än bara en ID.4 som fått nya Fordkläder. Man har uppdaterat bilen med egen unik fjädring – samt hårdvara och mjukvara – så att det ska kännas mer som en Ford. Ingenjörerna ska ha lagt sin Ford input till den senaste generationen av VW Groups motorer, batterier och styrsystem.
Så det faktum att de delade komponenterna kommer från VW betyder inte att att nya Explorer har tagit del av Fords expertis och ingenjörskonst. Nya Ford Explorer tillverkas dessutom på Fords fabrik i Köln, Tyskland.
Trots att det är en helt ny Europeisk EV från ford delar den namn med Amerikanska Explorer, men gällande själva bilen upphör likheterna efter namnet. Förutom att man försöker använda designelement får dess amerikanska kusin, har man lyckas får ni själva avgöra kolla denna test av Amerikanska Ford Explorer.
Har Ford lyckats att få nya Explorer att kännas som en riktig Ford?
Nya Ford Explorer EV känns på något sätt klart bättre än dess tyska kusin. Fjädringen är styvt fjädrad men inte för hård, den känns livlig med god respons och kvick utan att vara stötig. Styrningen är mycket exakt och mycket bra anpassad till fjädringen den svänger progressivt och är faktiskt trevlig att svänga runt med på slingriga vägar. Den känns lättare än sina inte så lätta 2,1 ton.
Nya Ford Explorer EV är också relativt snabb om man jämför med de flesta bilar, inte superbilar men vanliga bilar Den ska ta dig från 0-100 km/h på under 7 sekunder för RWD som jag testat här och dryga 5 sekunder för AWD. Ingen av dem har några ljudeffekterna som brorsan Mustang Mach-E. Nya Explorer är helt tyst och prydlig.
För vem är nya Ford Explorer
Om vi ska vara helt ärliga är detta inte någon unik bil för entusiaster, utan en bil för den breda massan som vill ha en snygg praktisk miljövänlig bil. Varför säljer varje tillverkare en mellanstor elektrisk crossover? För att så många köper dem helt enkelt. De som är ute efter en ny mellanstor EV kommer att gilla Explorer.
Nya Ford Explorer träffar rätt på alla punkter: Snygg inifrån och ut, praktisk med stor rymlig interiör barnen skojade att det var som en Maybach där bak (lite att ta i men ni fattar den är rymlig och snygg). Den är otroligt lättkörd så alla i familjen kan enkelt ta den på en sväng till jobb, träning och andra aktiviteter. Sedan har vi det att den är elektrisk och miljövänlig, med räckvidd och laddning som är konkurrenskraftiga.
Nya Ford Explorer är en tuff utmanare i tuff konkurrens…
Ford Explorer RWD
Explorer RWD, Long Range (77 kWh) 286 hk (210 kW)
Förbrukning, kWh/100 km 13,9
Räckvidd 572 km
Acceleration 0-100 km/h: 6.4 sekunder
PRIS 579 900 kr
STANADARDUTRUSTNING ELEKTRISKA EXPLORER
Backkamera
15-tums skjutbar pekskärm med senaste SYNC systemet
17 liter mittkonsol med två USB-C uttag
19-tums aluminiumfälgar
LED-strålkastare med helljusassistent
DAB+ radio & trådlös Android Auto/Apple CarPlay
Ljudsystem med 6 högtalare + soundbar
5,3-tums helt digital instrumentpanel
Cross Traffic Alert med Active Braking och Exit Warning
12-vägs elinställbara förarstol med massage & minne, eluppvärmd
Två-zons klimatanläggning
Trådlös laddplatta för mobiltelefoner
Intelligent adaptiv farthållare
Aktiv filövervakningssystem