TEST: Nya Ford Explorer provkörd

Den nya folkvagnen från Ford

Ford har tagit VW ID4 plattform med en egen Ford kaross och interiör. Så det är ingen stor nyhet med någon ny revolutionerande ny bilmodell. Det är helt enkelt en medelstor elektrisk crossover, i det populäraste stenhårda segmentet och storleksklassen där ALLA slåss om bilköparna.

Den stora frågan är om Ford Explorer känns bättre än VW ID4?

Hmm ja det är svårt att sätta fingret på. Det var länge sedan jag testade VW ID4 när den kom och det var vissa saker som jag inte gillade, bland annat interiör och panel. Här har Ford städat upp till det bättre tycker jag, interiören känns på något sätt mer rätt i en EV med den massiva stående skärmen i mitten som har blivit ett slags ID för elbilar. Sedan har vi hur bilen ser ut, och ja Ford Explorer har lyckats bättre med designen exteriört också. Så om vi ska gå på ren design så är det 1-0 till Ford.

Min öppningsreplik var kanske lite orättvis att direkt börja jämföra nya Ford Explorer med VW ID4 ”bara” för. att de delar samma plattform och detta är den första bilen som kommer ut i samarbetet mellan VW och Ford.

Explorer är mer än bara en ID.4 som fått nya Fordkläder. Man har uppdaterat bilen med egen unik fjädring – samt hårdvara och mjukvara – så att det ska kännas mer som en Ford. Ingenjörerna ska ha lagt sin Ford input till den senaste generationen av VW Groups motorer, batterier och styrsystem.

Så det faktum att de delade komponenterna kommer från VW betyder inte att att nya Explorer har tagit del av Fords expertis och ingenjörskonst. Nya Ford Explorer tillverkas dessutom på Fords fabrik i Köln, Tyskland.

Trots att det är en helt ny Europeisk EV från ford delar den namn med Amerikanska Explorer, men gällande själva bilen upphör likheterna efter namnet. Förutom att man försöker använda designelement får dess amerikanska kusin, har man lyckas får ni själva avgöra kolla denna test av Amerikanska Ford Explorer.

Har Ford lyckats att få nya Explorer att kännas som en riktig Ford?

Nya Ford Explorer EV känns på något sätt klart bättre än dess tyska kusin. Fjädringen är styvt fjädrad men inte för hård, den känns livlig med god respons och kvick utan att vara stötig. Styrningen är mycket exakt och mycket bra anpassad till fjädringen den svänger progressivt och är faktiskt trevlig att svänga runt med på slingriga vägar. Den känns lättare än sina inte så lätta 2,1 ton.

Nya Ford Explorer EV är också relativt snabb om man jämför med de flesta bilar, inte superbilar men vanliga bilar Den ska ta dig från 0-100 km/h på under 7 sekunder för RWD som jag testat här och dryga 5 sekunder för AWD. Ingen av dem har några ljudeffekterna som brorsan Mustang Mach-E. Nya Explorer är helt tyst och prydlig.

För vem är nya Ford Explorer

Om vi ska vara helt ärliga är detta inte någon unik bil för entusiaster, utan en bil för den breda massan som vill ha en snygg praktisk miljövänlig bil. Varför säljer varje tillverkare en mellanstor elektrisk crossover? För att så många köper dem helt enkelt. De som är ute efter en ny mellanstor EV kommer att gilla Explorer.

Nya Ford Explorer träffar rätt på alla punkter: Snygg inifrån och ut, praktisk med stor rymlig interiör barnen skojade att det var som en Maybach där bak (lite att ta i men ni fattar den är rymlig och snygg). Den är otroligt lättkörd så alla i familjen kan enkelt ta den på en sväng till jobb, träning och andra aktiviteter. Sedan har vi det att den är elektrisk och miljövänlig, med räckvidd och laddning som är konkurrenskraftiga.

Nya Ford Explorer är en tuff utmanare i tuff konkurrens…

Ford Explorer RWD

Explorer RWD, Long Range (77 kWh) 286 hk (210 kW) 

Förbrukning, kWh/100 km 13,9

Räckvidd 572 km

Acceleration 0-100 km/h: 6.4 sekunder

PRIS 579 900 kr

STANADARDUTRUSTNING ELEKTRISKA EXPLORER

Backkamera 

15-tums skjutbar pekskärm med senaste SYNC systemet

17 liter mittkonsol med två USB-C uttag

19-tums aluminiumfälgar

LED-strålkastare med helljusassistent

DAB+ radio & trådlös Android Auto/Apple CarPlay

Ljudsystem med 6 högtalare + soundbar

5,3-tums helt digital instrumentpanel

Cross Traffic Alert med Active Braking och Exit Warning

12-vägs elinställbara förarstol med massage & minne, eluppvärmd

Två-zons klimatanläggning

Trådlös laddplatta för mobiltelefoner

Intelligent adaptiv farthållare

Aktiv filövervakningssystem

Föregående artikel
Nästa artikel
Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Allt om att köra på isiga vägar

Tips hur du förbereder dig själv, bilen och din körning inför vintern Förrädiskt väglag När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör...

Lägre temp ger mer effekt – Så påverkar motortemperaturen ditt EFI-System

Motortemperaturens påverkar ditt EFI-System Lägre temperatur = mer effekt Med dagens högteknologiska motorcyklar spelar flera faktorer stor roll om du vill ha optimal effekt. Vi investerar...

Officiellt: Jorge Prado kör AMA Supercross och Outdoor för Kawasaki

Den flerfaldiga världsmästaren Jorge Prado flyttar till USA Monster Energy Kawasaki och Monster Energy Pro Circuit Kawasaki förbereder sig för ännu ett spännande säsong 2025....

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.