Nya Ford Puma testad under två dagar i Spanien
Efter två dagar bakom ratten på nya Ford Puma kan jag konstatera att den lilla crossovern är ganska stor och tar för sig mycket bättre i verkligheten än på bild. Ford Puma är rolig att köra med båda motoralternativen, du kan välja mellan en mildhybrid på antingen 125 hästkrafter eller 155 hästar.
Det är inte så stor skillnad mellan de olika motorkonfigurationerna som man skulle kunna tro även fast den motorsvagare saknar 30 hästkrafter. Det var till och med så att en del kollegor i motorbranschen som var med under testkörningen tyckte att den mindre motorn var mer harmonisk i körningen, det gäller dock inte mig jag gillar motoreffekt och mer är nästan alltid bättre.
Men om vi tar det från början och börjar och beskriver nya Ford Puma. Bilen är en så kallad populär liten crossover som är det snabbast växande segmentet när det kommer till försäljning av nya bilar. Den har en 1 liters trecylindrig Ford EcoBoost motor kopplat till ett mildhybrid system som tillsammans levererar antingen 125 hk eller 155 hk som är kopplat till en 6 växlad manuell låda, du märker inte av eldriften.
Mildhybrid innebär att den har ett litet batteripaket och en elektrisk hjälpmotor som boostar effekt och minskar förbrukningen som ligger på halvlitern milen om man kör sparsamt med gasfoten
Ford har en unik nyhet som de lanserar med nya Ford Puma som de kallar ”Megabox” som är en låda under bagageutrymmet som rymmer 80 liter, jag och min testkollega fick ned all vår packning i den boxen. Du får i princip ned två karbinväskor och det går att spola ut utrymmet om man vill lägga i smutsiga saker, det är det bara spola då det finns det en dräneringsplugg.
Ford Puma har klassens största bagageutrymme som sväljer galet mycket och öppningen är en meter bred hela vägen upp så att det ska vara lätt att lasta i och ur
Interiören är prydlig och man sitter bekvämt och högt upp så att man har bra översyn. Start och stopfunktionen är blixtsnabb när man är i stan stängs motorn av vid rödljus och du kan släppa alla pedaler med växeln i, när du trycker ned kopplingen startar motorn direkt på någon millisekund.
Du har olika körlägen att välja mellan standard, ECO, Sport, Regn och Off-Road och det är stor skillnad i responsen i gas och styrning mellan lägena så du kan lätt hitta din favoritinställning som passar din körstil.
När man kör på landsväg med jämn gas märker man tydligt att bilen ”gasar på” eller ”laggar” om man växlar mellan de olika lägena, har du sportläget inställt stängs start och stop funktionen av helt.
Väghållningen är neutral utan vare sig under- eller överstyrning den släpper fint om man går över gränsen. Styrningen är direkt och precis som ger bra körglädje, vissa av de försiktiga generalerna som var med tyckte att den var lite för responsiv, men jag tycker att styrningen i nya Ford Puma är en perfekt kompromiss för aktiv körning eller passiv landsvägskörning. Vissa crossover kan bli otroligt svajiga, men nya Ford Puma svajar bara lite modest som är helt okey för biltypen.
Exteriört tar nya Ford Puma för sig mycket bättre i verkligheten än på bild och 18 tums fälgarna på ST-line X med 50 profil och 215 bredd rullar på ganska bekvämt utan att bullra allt för mycket. De större hjulen fyller upp hjulhusen och ger intrycket att bilen är större.
Du får rikligt med utrustning med LED lysen, digital display Ford SYNC som enkelt kopplar upp din mobil och alla Spotify spelistor, på ST-Line X får du dessutom ett kraftfullt B&W Sound System, delläder och 18 hjul istället för 17, som dock är bekvämare då det är högre profil på däcken.
Det är kommer även en ST-Line Vignale med annan front, lyxigare inredning och automatlåda till hösten. Men jag väntar på prestandavarianten med lägre markfrigång, rappare motor och sportstolar, den lär komma till årsskiftet för oss som gillar racing.