Testkörning: Renault Arkana hybrid – spargrisen

Med dagens bränsle- och elpriser gäller det att hitta en snål bil

Det som imponerade mest med nya Renault Arkana hybrid var hur lite bränsle den förbrukade. I början när jag körde runt i Stockholm visade mätaren lustigt nog att räckvidden ökade då batteriet laddades vid alla inbromsningar.

Under en långkörning tur och retur till Örebro drog den ungefär en halvliter milen

Renault Arkana har en pigg design i det populära segmentet SUV-Coupe som följer designspråket med samma front som övriga bilar från den franska tillverkaren. Många uppskattar denna typ av lite högre bilar som är lätta att kliva i och ur och de ger en bra överblick från förarsätet.

Bilen är relativt diskret och smälter in bland övriga bilar som ofta är just denna typ av högbyggen som man ser på stan. Renault upplevs Arkana mer som ”en vanlig bil” som inte sticker ut hakan på något sätt, förutom just förbrukningen som är sjukt låg för biltypen. Till skillnad de mot nya elektriska Renault Mégane E-Tech Electric som jag testade för några veckor sedan som är en klart nyskapande cool elbil.

Renault Arkana erbjuder all modern teknik som varning om man korsar fil, farthållare, fartbegränsare, start stopp och funktion och lite olika körlägen som standard, sport och eco som ger en annan respons när man skiftar lägen. Om de olika körlägena påverkar förbrukningen vet jag inte, men eco-läget skiftade ljusslingorna från sportigt rött till behagligt grönt i kupén.

Vem är då köpare av en hybrid-SUV-coupé från Renault?

Det här är bilen för den förnuftiga köparen som vill ha en relativt billig modern bil som drar otroligt lite bränsle, helt enkelt för alla som vill ha en bekväm bil som inte sticker ut och vill hålla driftskostnaderna nere till ett minimum.

Priset ligger på 357 900 kronor privatleasing från 4890 kr/mån

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

AXP Racing Xtrem hasplåt till Stark Varg

Stark Varg elektriska motocross utmanar de traditionella tillverkarnas 450 fyrtaktare AXP Racing har tagit fram en rejäl hasplåt till den Spansk/Svenska elektriska motocrosshojen för alla...

2024 AMA EnduroCross final round – Hart segrare

Höjdpunkter från den sista omgången av 2024 års AMA EnduroCross serien i Everett Endurocross: Trystan Hart tog hem 2024 AMA titeln med en förstaplats...

Mercedes-Benz har tagit fram en ny App till Apple Watch så att du kan hålla koll på din bil

Mercedes-Benz tar ytterligare ett steg mot en sömlös digital kundupplevelse med populära Mercedes-Benz App funktioner kopplat till din Apple Watch Många kunder har efterfrågat...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.