Tom Cruise kör sina egna stunt

Tom Cruise är en hårding som gärna gör sina egna stuntscener

Ja det är ganska allmänt ganska känt att Tom Cruise gör sina egna stuntscener. Han gör i stort sett allt sitt eget stuntarbete – och det kan kosta filmstudior flera miljoner. Tom Cruise bröt fotleden när han filmade Mission: Impossible–Fallout (2018) vilket fick produktionen att stanna upp i hela nio veckor som la till 70 miljoner dollar till budgeten, enligt The Hollywood Reporter.

Tom Cruise plays the lead role in Mission: Impossible 7.

”Om du vill samarbeta med honom måste du liksom låta honom göra vad han vill,” kommenterade Tim O’Hair, en filmchef, producent och finansiär, till TheWrap.com i oktober 2023.

Cruise lärde sig sin läxa efter det. Till filmens uppföljning, Mission Impossible—Dead Reckoning Part I (2023), tog Cruise sitt stuntarbete ett steg längre, han hoppade med en motorcykel nerför en ramp, utför kanten av en klippa med hoppade fallskärmsom skulle fånga fallet. De spelade in den första inspelningsdagen och det finns goda skäl för det

Anledningen att det gjordes den första dagen, konstaterade Variety, ”Om produktionen på 200 miljoner dollar redan var igång och Cruise skadades allvarligt eller dog på grund av motorcykelstunt då skulle mycket pengar ha varit förlorade.”

“Tom Cruise’s stuntman has the least work of any
stuntman in the world.”

— WADE EASTWOOD, STUNT COORDINATOR

Tom Cruise Mission Impossible: Rogue Nation motorcycle stunt

Tom Cruise kommenterade för Entertainment Weekly om sitt farligaste jippo hittills ”Jag tränade och jag var redo – träningen innebar 500 timmars fallskärmsträning och 13 000 motorcykelhopp”.

Tom Cruise riding a custom-made Honda CRF250 in Mission Impossible 7.

”Du måste vara knivskarp när du gör något sådant. Det var väldigt viktigt när vi förberedde filmen att det faktiskt var det första vi gjorde. Jag vill inte släppa det och gå och fota andra saker och ha tankarna någon annanstans. Alla var förberedda. Låt oss bara få det gjort.”

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Mercedes-Benz öppnar fabrik för batteriåtervinning

Mercedes-Benz lanserar en ny fabrik i Tyskland för att återvinna upp till 96 % av batterimaterial, ett steg mot en hållbar framtid. Läs mer om deras satsning!

Dacia Sandrider imponerar i Marocko-rallyt – siktar på Dakarrallyt 2025

Dacia Sandrider har positionerat sig starkt inför Dakarrallyt 2025 efter en imponerande seger i Marocko-rallyt.

KTM 2025 1390 Super Adventure S EVO: ny teknik och större motor

KTM presenterar sin mest teknologiskt avancerade äventyrsmotorcykel, 2025 1390 Super Adventure S EVO, med förbättrad motor och avancerad AMT-växellåda.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.