Två tredjedelar av Sveriges bensin har okänt ursprung enligt ny rapport

En ny rapport från Gröna Mobilister avslöjar att två tredjedelar av den bensin som används i Sverige har okänt ursprung, vilket väcker stora frågor om transparens och hållbarhet.

Denna brist på information gör det svårt att spåra drivmedlets etiska och miljömässiga påverkan, särskilt eftersom en betydande andel av den fossila bensinen kan komma från länder som Ryssland och Iran, där oljan ofta utvinns under osäkra och miljöskadliga förhållanden. Med pågående globala konflikter och sanktioner blir denna fråga allt mer aktuell.

Transparens och ursprungskrav

Sedan den 1 oktober 2024 måste varje drivmedelsleverantör redovisa ursprungsländerna för de drivmedel de sålde under 2023 på sina webbplatser. Detta är ett steg mot ökad öppenhet, men det är fortfarande oklart hur omfattande och tillförlitlig denna redovisning kommer att vara. Gröna Mobilister har länge efterfrågat strängare krav för att tvinga leverantörer att tydligare spåra och offentliggöra varifrån deras bensin kommer.

Fossilt ursprung 2023
Fossil bensin och diesel med okänt ursprung ökade från 30 % 2022 till 54 % 2023, enligt leverantörernas rapportering. Diagrammet nedan visar en översikt av ursprunget för fossila drivmedel 2023.

Problematiska kopplingar till Ryssland och Iran

Enligt rapporten är det just kopplingarna till Ryssland och Iran som utgör ett allvarligt problem. Bensin från dessa länder bidrar till att stödja regimer som är föremål för internationella sanktioner. Detta gör att många svenska bilister, utan att veta om det, indirekt kan bidra till att finansiera dessa staters aktiviteter.

Påverkan på svenska bilister

För svenska bilister innebär detta att de kan köra på bensin vars produktion inte bara har stor miljöpåverkan, utan även kan ha politiska och etiska konsekvenser. Gröna Mobilister betonar vikten av att göra mer medvetna val, men utan tillräcklig insyn från leverantörerna blir det svårt för konsumenter att agera.

Framåt – vad händer nu?

Med det nya redovisningskravet på plats hoppas man på ökad transparens. Dock påpekar Gröna Mobilister att mycket arbete återstår för att säkerställa att drivmedelsleverantörerna verkligen följer upp och rapporterar korrekt. Ytterligare regleringar och sanktioner kan behövas för att säkerställa ett mer hållbart och ansvarsfullt system för drivmedelsförsörjningen i Sverige.

Via: Gröna Mobilister

MotorWorld.se
MotorWorld.se
MotorWorld är en nyhetsplattform för alla motorintresserade, med fokus på glädjen och passionen för fordon i alla dess former. Här hittar du nyheter om allt från bilar och motorcyklar till hemmabyggen och racing.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

DS Automobiles kommer med ny elbil som har upp till 75 mils räckvidd

DS Automobiles lanserar en helt ny elbil den 12 december, med en räckvidd på upp till 75 mil DS Automobiles är redo att möta framtidens...

Supermoto SM 2025

Dags att gå på gymmet, fixa hojar köra is och enduro eller cross i vinter för att hitta formen till nästa års Supermoto SM Här...

Tips hur du förbereder dig själv och din körning inför vintern

Allt om att köra på isiga vägar Förrädiskt väglag När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör med större säkerhetsmarginaler. Det är...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.