Två tredjedelar av Sveriges bensin har okänt ursprung enligt ny rapport

En ny rapport från Gröna Mobilister avslöjar att två tredjedelar av den bensin som används i Sverige har okänt ursprung, vilket väcker stora frågor om transparens och hållbarhet.

Denna brist på information gör det svårt att spåra drivmedlets etiska och miljömässiga påverkan, särskilt eftersom en betydande andel av den fossila bensinen kan komma från länder som Ryssland och Iran, där oljan ofta utvinns under osäkra och miljöskadliga förhållanden. Med pågående globala konflikter och sanktioner blir denna fråga allt mer aktuell.

Transparens och ursprungskrav

Sedan den 1 oktober 2024 måste varje drivmedelsleverantör redovisa ursprungsländerna för de drivmedel de sålde under 2023 på sina webbplatser. Detta är ett steg mot ökad öppenhet, men det är fortfarande oklart hur omfattande och tillförlitlig denna redovisning kommer att vara. Gröna Mobilister har länge efterfrågat strängare krav för att tvinga leverantörer att tydligare spåra och offentliggöra varifrån deras bensin kommer.

Fossilt ursprung 2023
Fossil bensin och diesel med okänt ursprung ökade från 30 % 2022 till 54 % 2023, enligt leverantörernas rapportering. Diagrammet nedan visar en översikt av ursprunget för fossila drivmedel 2023.

Problematiska kopplingar till Ryssland och Iran

Enligt rapporten är det just kopplingarna till Ryssland och Iran som utgör ett allvarligt problem. Bensin från dessa länder bidrar till att stödja regimer som är föremål för internationella sanktioner. Detta gör att många svenska bilister, utan att veta om det, indirekt kan bidra till att finansiera dessa staters aktiviteter.

Påverkan på svenska bilister

För svenska bilister innebär detta att de kan köra på bensin vars produktion inte bara har stor miljöpåverkan, utan även kan ha politiska och etiska konsekvenser. Gröna Mobilister betonar vikten av att göra mer medvetna val, men utan tillräcklig insyn från leverantörerna blir det svårt för konsumenter att agera.

Framåt – vad händer nu?

Med det nya redovisningskravet på plats hoppas man på ökad transparens. Dock påpekar Gröna Mobilister att mycket arbete återstår för att säkerställa att drivmedelsleverantörerna verkligen följer upp och rapporterar korrekt. Ytterligare regleringar och sanktioner kan behövas för att säkerställa ett mer hållbart och ansvarsfullt system för drivmedelsförsörjningen i Sverige.

Via: Gröna Mobilister

MotorWorld.se
MotorWorld.se
MotorWorld är en nyhetsplattform för alla motorintresserade, med fokus på glädjen och passionen för fordon i alla dess former. Här hittar du nyheter om allt från bilar och motorcyklar till hemmabyggen och racing.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Mercedes-Benz öppnar fabrik för batteriåtervinning

Mercedes-Benz lanserar en ny fabrik i Tyskland för att återvinna upp till 96 % av batterimaterial, ett steg mot en hållbar framtid. Läs mer om deras satsning!

Dacia Sandrider imponerar i Marocko-rallyt – siktar på Dakarrallyt 2025

Dacia Sandrider har positionerat sig starkt inför Dakarrallyt 2025 efter en imponerande seger i Marocko-rallyt.

KTM 2025 1390 Super Adventure S EVO: ny teknik och större motor

KTM presenterar sin mest teknologiskt avancerade äventyrsmotorcykel, 2025 1390 Super Adventure S EVO, med förbättrad motor och avancerad AMT-växellåda.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.