En ny rapport från Gröna Mobilister avslöjar att två tredjedelar av den bensin som används i Sverige har okänt ursprung, vilket väcker stora frågor om transparens och hållbarhet.
Denna brist på information gör det svårt att spåra drivmedlets etiska och miljömässiga påverkan, särskilt eftersom en betydande andel av den fossila bensinen kan komma från länder som Ryssland och Iran, där oljan ofta utvinns under osäkra och miljöskadliga förhållanden. Med pågående globala konflikter och sanktioner blir denna fråga allt mer aktuell.
Transparens och ursprungskrav
Sedan den 1 oktober 2024 måste varje drivmedelsleverantör redovisa ursprungsländerna för de drivmedel de sålde under 2023 på sina webbplatser. Detta är ett steg mot ökad öppenhet, men det är fortfarande oklart hur omfattande och tillförlitlig denna redovisning kommer att vara. Gröna Mobilister har länge efterfrågat strängare krav för att tvinga leverantörer att tydligare spåra och offentliggöra varifrån deras bensin kommer.
Problematiska kopplingar till Ryssland och Iran
Enligt rapporten är det just kopplingarna till Ryssland och Iran som utgör ett allvarligt problem. Bensin från dessa länder bidrar till att stödja regimer som är föremål för internationella sanktioner. Detta gör att många svenska bilister, utan att veta om det, indirekt kan bidra till att finansiera dessa staters aktiviteter.
Påverkan på svenska bilister
För svenska bilister innebär detta att de kan köra på bensin vars produktion inte bara har stor miljöpåverkan, utan även kan ha politiska och etiska konsekvenser. Gröna Mobilister betonar vikten av att göra mer medvetna val, men utan tillräcklig insyn från leverantörerna blir det svårt för konsumenter att agera.
Framåt – vad händer nu?
Med det nya redovisningskravet på plats hoppas man på ökad transparens. Dock påpekar Gröna Mobilister att mycket arbete återstår för att säkerställa att drivmedelsleverantörerna verkligen följer upp och rapporterar korrekt. Ytterligare regleringar och sanktioner kan behövas för att säkerställa ett mer hållbart och ansvarsfullt system för drivmedelsförsörjningen i Sverige.
Via: Gröna Mobilister