Motorsportteknik med maximal prestanda anpassat för bana
Få andra bilar erbjuder en ren upplevelse av ren motorsport för vägen som en Porsche 911 GT3 RS. Nya Manthey Kitet tar detta till en helt ny nivå med förbättrad aerodynamik, modifierad fjädring och vassare bromskomponenter.
Porsche erbjuder nu ett Manthey Kit för den aktuella 911 GT3 RS (992) för ännu vassare prestanda för bana. Kitet ger markant högre marktryck, vilket gör att du kan köra ännu snabbare i kurvor. Fjädringen har anpassats specifikt för bana, bromsarna är optimerade för de de höga kraven vid track-day dagar. Det nya Manthey Kitet har utvecklats i nära samarbete mellan Porsches utvecklingscentrum i Weissach och Mantheys ingenjörer i Meuspath. Dessa komponenter kommer att distribueras via ditt närmaste Porschecenter.
Mer än ett ton marktryck vid 285 km/h
De omfattande förändringarna av de aerodynamiska komponenterna gör Manthey Kitet för 911 GT3 RS lätt igenkännbart. Spoilerlippen, med sin nya vinge, har blivit betydligt större och förstärkts med kolfiber. Tillsammans med omdesignade Gurney-flärpar samt två dive planes på varje sida av den främre stötfångaren, ökar marktrycket på framaxeln. Bakrutan har ersatts med en 25 procent lättare panel i kolfiber med en hajfena. Fenan har härstammat från den World Sportscar Championship-vinnande 963 och är designad för att öka stabiliteten i kurvorna. Tillsammans med sex extra takfenor, avleds den varma luften från den främre kylaren utåt, vilket säkerställer att kallare luft sugs in bakifrån även under extrema förhållanden.
Det delade kolfibervingen med DRS-funktion – i kombination med större, omdesignade ändplattor – ökar marktrycket på bakaxeln. Den betydligt bredare bakdiffusorn med längre kolfiberfinnar ökar också marktrycket utan att öka luftmotståndet. De kolfiberförsedda ”aerodisken” på bakhjulen minskar luftmotståndet och är det perfekta komplementet till den aerodynamiken, som arbetar i harmoni för att optimera luftflödet och maximera den totala effektiviteten. Marktrycket ökat betydligt utan att luftmotståndet har ökat. Vid 285 km/h producerar 911 GT3 RS med Manthey Kit mer än 1 000 kg marktryck. Detta gör det möjligt att uppnå mycket högre hastigheter i snabba och medelhöga kurvor och maximerar bilens stabilitet.
Semi-aktiv coilover-fjädring
Fjädringshårdheterna för den semi-aktiva coilover-fjädringen har justerats för de högre marktrycksfigurerna. Fjädringshårdheterna har ökats med 30 procent på framaxeln och 15 procent på bakaxeln. Fyra hjul- och tre karossaccelerationssensorer – tillsammans med en nyutvecklad styrenhet – säkerställer en fullt automatisk dämpartuning som är extremt snabb och ännu mer exakt än tidigare. De nya stötdämparna arbetar med två separata ventiler för kompressions- och rebound-stadierna och styrs oberoende. Detta säkerställer en precis justering för skiftande körförhållanden och vägförhållanden, vilket maximerar stabiliteten på banan. Beroende på körläget (Normal, Sport, Track) finns olika uppsättningar av parametrar för olika grundläggande dämparegenskaper. I Track-läge kan grundinställningen även justeras manuellt efter egna preferenser via rattreglage på ratten.
Bromsar specifikt optimerade för track days
Bromskomponenterna i Manthey Kitet är skräddarsydda för bananvändning. Stålfodrade bromsledningar ger ett ännu mer direkt pedaltryck och snabbare respons. Som tillval finns racingbromsbelägg för bilar med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Dessa belägg är särskilt utvecklade för användning vid track days och minskar bromsfading samtidigt som de ökar responsen och kontrollprecisionen. Bromsbeläggen kännetecknas av konsekvent prestanda över ett brett temperaturområde och mycket bra slitstyrka, både för beläggen och skivorna.
Omfattande tillbehör för att du verkligen ska synas
Kunder som vill ge sin 911 GT3 RS en mer sportig look kan anpassa bilen med särskilt exklusiva tillbehör. Upplysta dörrtrösklar i kolfiber med Manthey-tryck i rött och vitt, LED-dörrprojektorer med vit Manthey-text och dekaler i olika färger på de kolfiberförsedda ”aerodisken” framhäver 911 GT3 RS:s unika karaktär. Dessutom kan Manthey-trycket appliceras på bilens dörrar i Neodyme, vitt eller svart. En bogseröga finns tillgänglig för användning på banan och kan monteras på både fram- och bakre delen av bilen. Den finns i röd, svart eller gul och kan fästas på lämplig trådad hål. Bogserögat måste tas bort om bilen ska användas på allmän väg.
Betydligt förbättrad prestanda på bana
”Med Manthey Kitet har 911 GT3 RS förbättrats avsevärt på banan, särskilt i medelhöga kurvor”, säger Porsches varumärkesambassadör Jörg Bergmeister. ”Bilen dyker, rullar och svänger ännu mindre, vilket ger en mycket mer stabil aerodynamisk plattform. Det höga marktrycket förblir därför mycket konstant under alla körförhållanden.”
”Under två års tid har vi arbetat tillsammans med Porsches ingenjörer på det nya Manthey Kitet för 911 GT3 RS och testat det under flera tusen kilometer på europeiska racerbana och på Nürburgring Nordschleife”, säger Nicolas Raeder, VD för Manthey Racing GmbH. ”Vår data visar på en avsevärd förbättring av varvtiderna jämfört med standardversionen av 911 GT3 RS. Hittills har väderförhållandena hindrat oss från att uppnå ett officiellt varv på Nordschleife. Vi planerar att ta igen detta vid nästa möjliga tillfälle.”
Manthey Kitet för 911 GT3 RS kan nu beställas. Det kommer att finnas tillgängligt på EU-marknader från januari 2025 och utanför EU från mars 2025. Tillverkargarantin för 911 GT3 RS förblir oförändrad. Läs mer hos Porsche