Vi träffar fjädringsgurun Giuseppe Andreani

Giuseppe Andreani – grundaren av Andreani Group – tog sig tid att prata om hans livsverk och deras samarbetet med Öhlins och alla tävlingsförare, han är en otroligt ödmjuk och trevlig italienare som älskar racing och bygger fjädringskomponenter åt många italienska och internationella tävlingsförare.

Det hela började med att ägaren av White Power frågade om Giuseppe ville starta den Italienska agenturen och de hette White Power Italy, han såg att han hade talang för att förstå hur  en bra fjädring skall fungera. De jobbade endast  med White Power fram till WP gick i konkurs. 

Giuseppe la samtidigt otroligt mycket tid på hans motocrosskola, han slutade dock med den när han inte lägre jobbade med WP-importen. Han var då tvungen att bestämma sig och det var då han satsade helhjärtat på fjädring och idag har företaget vuxit och de är etablerade i princip all racing. Idag jobbar både far son och dotter på företaget (ni ser hur lika de är på toppbilden).

”Alla som jobbar på Andreani är tekniker, inte mekaniker. Det är otroligt viktigt att man är hel och ren och har snygga Andreani kläder på verkstaden och på banorna, för att man skall befästa den seriositet Giuseppe villa att  man vill ha”

Det primära fokuset ligger på roadracing och 75-80 procent av de italienska förarna använder Andreani fjädring, det är en otroligt viktig del för dem. Andreani är alltid ute och testar, att vara ute på banorna är viktigt för varumärket samt för att skapa en bra relation med förarna och för att få fram de optimala inställningarna för italienska förhållanden.

Motocross är även det en viktig del i verksamheten.

Andreani satsar stenhårt på Supermoto för att det är nära besläktat med roadracing och fjädringen är inte det hela och man laborerar med fler saker än i motocross. När man jobbar med Supermoto ändrar man chassie med annan geometri, olika länkage, kortare motorcyklar med brantare stryrvinkel.

Det är många andra saker som gör det svårt att ställa in helt enkelt, Andreani har valt att satsa helhjärtat på det och hjälpa förare och experimentera med många olika saker för att hjälpa dem att få en optimal motorcykel som vinner mästerskap.

Specialfjädring till TM Supermoto VM-Teamet

”Andreani Group lägger otroligt mycket tid på banorna för att testa olika saker”

De startade med mountainbike för två och ett halvt år sedan och har på denna korta tid skapat verktyg och delar till alla cyklar. Man satsar även hårt på bilracing och har man bygger fjädring åt många tävlingsstall och de är ute och testar olika inställningar.

Flattrack är även det stort med Valentino Rossi som har byggt en egen bana där italienska eliten tränar och Andreani är även med och utvecklar fjädring till Flattrack.

Specialmaskin från Andreani för att lufta stötdämpare

De har skola måndag och tisdag för att utbilda deras servicecenter, de måste använda deras kit och vara utbildade för att vara certifierade av Andeani. Alla tekniker har en direktkontakt för att hitta optimala inställningar för sina förare och den gren man utövar.

Det finns över 200 certifierade Andreani center inom motocross de har reservdelar och verktyg för alla olika tillverkare av fjädring.

Andreani Group grundades 1987 och firar i år 30 år och planen är att fira det på motormässan i Milano med en stor pampig monter, hur den skall se ut vet han inte idag.

”De har helt enkelt support till alla tävlingsgrenar som har fjädring”

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

DS Automobiles kommer med ny elbil som har upp till 75 mils räckvidd

DS Automobiles lanserar en helt ny elbil den 12 december, med en räckvidd på upp till 75 mil DS Automobiles är redo att möta framtidens...

Supermoto SM 2025

Dags att gå på gymmet, fixa hojar köra is och enduro eller cross i vinter för att hitta formen till nästa års Supermoto SM Här...

Tips hur du förbereder dig själv, bilen och din körning inför vintern

Allt om att köra på isiga vägar Förrädiskt väglag När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör med större säkerhetsmarginaler. Det är...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.